Indiscriminate distribution of resources, impression management and voting

an analysis in the light of rational choice

Authors

  • Stephani dos Santos Universidade do Sagrado Coração
  • Caroline Neves Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Luis Felipe Fachini Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.31990/agenda.2022.3.9

Keywords:

Rational Choice, Rationality, Clientelism, Impression management, Vote

Abstract

This article discusses, from the perspective of Rational Choice, the existing rationality in the clientelism model that consists of indiscriminate distribution of resources to manage the impression that voters have about the candidate, and the effectiveness of this model in relation to the electorate and the vote. Traditional clientelism consists in an efficient economic practice of benefit maximization, where political candidates buy votes from faithful, tolerant supporters, or undecided. However, Mariana Borges identifies a different model in the Sertão da Bahia, guided by the indiscriminate distribution of resources for managing electorate's impressions, but not necessarily buying votes. In this sense, methodologically, this work consists of a literature review, supported by a case study, seeking to elucidate the scenario thought by Borges, from the theoretical premises of the Theory of Rational Choice. The results suggest that this clientelism model is guided by rationality, however, it does not necessarily lead the candidate to the expected result, considering that the cost-benefit ratio transcends purely psychological factors, listing inherent and immaterial specificities that are inherent to social relations, arising from electoral political processes. Therefore, it is concluded that not distributing resources indiscriminately for managing impressions is irrational, to the point that the benefit ratio is also found in maximizing the candidate's image, as a strong political agent to plead the institutional dispute.

Author Biographies

Stephani dos Santos, Universidade do Sagrado Coração

Graduação em Relações Internacionais pela Universidade do Sagrado Coração (2014-2018) e especialização em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas - FGV (2018-2020). Experiência em Relações Internacionais com ênfase em Ciência Política, internacionalização de instituições/empresas e em Comércio Exterior. Estagio em empresa privada na área de consultoria internacional (2017) e na instituição de ensino Universidade do Sagrado Coração no Departamento de Relações Internacionais na área de internacionalização educacional (2017). Líder voluntária na Pastoral da Criança (2010/2015) e professora voluntária de inglês no Principia, cursinho pré-vestibular da Unesp, campus Bauru (setembro / novembro 2019). Atualmente atua como Analista de Comércio Exterior na empresa Nova Didacta, São Caetano do Sul - SP. E-mail: stephanidsantos21@gmail.com. ORCID 0000-0002-6842-1210

Caroline Neves, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Caroline Neves, graduada em Ciências Econômicas e Ciências Sociais pela Universidade Federal de Viçosa e aluna do programa de mestrado em Ciência Política pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. E-mail: caroline.neves@ufv.br. ORCID 0000-0002-9570-8989

Luis Felipe Fachini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Luis Felipe Fachini, graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Viçosa e aluno do programa de mestrado em Ciência Política pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. E-mail: luis.fachini@ufv.br. ORCID 0000-0002-4179-7832

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Published

2023-08-22

How to Cite

DOS SANTOS, S.; NEVES, C.; FACHINI, L. F. Indiscriminate distribution of resources, impression management and voting: an analysis in the light of rational choice. Revista Agenda Política, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 214–233, 2023. DOI: 10.31990/agenda.2022.3.9. Disponível em: https://www.agendapolitica.ufscar.br/index.php/agendapolitica/article/view/811. Acesso em: 18 may. 2024.