Teacher, teaching and learning in the free-market conjecture

Authors

  • Audrei Rodrigo Pizolati UNISINOS/Doutorando em Educação

DOI:

https://doi.org/10.31990/agenda.2022.1.4

Keywords:

Education – market, Life project, Training itinerary

Abstract

Depending on the free-market context, a documental analysis was carried out limited to the perspective of the History of the Present Time and Studies of Educational Policies. In this sense, the teacher-student relationship and teaching and learning engendered under the specter of neoliberalism, legal frameworks elaborated between 1996 and 2020 were examined. student protagonist. Thus, the exercise of teaching is given new meanings in which the economistic direction is assumed by reciprocal education, the neoliberal paradigm observes the culture of entrepreneurship/entrepreneurship of the self as analyzed in the materiality examines. The scope of these policies is to forge the students capable of juxtaposing in their formation: a life project with a view to social insertion and the world of work - which imbricates teacher and student in the perspective of learning to learn.

References

BALL, Stephen J. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, v. 35, n 2, p. 37-58, jun./ago. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/15865. Acesso em: 08 mai. 2021.

BIESTA, Gert. O dever de resistir: sobre escolas, professores e sociedade. Educação, v. 41, n. 1, p. 21-29, jun./ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29749.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 05 mai. 2021.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 22 mar. 2021.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Etapa Ensino Médio. Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 15 mar. 2021.

BRASIL. Projeto de vida: ser ou existir? Implementação. Base Nacional Curricular Comum. Etapa Ensino Médio. Educação é a Base. Brasília, 2018b. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/200-projeto-de-vida-ser-ou-existir#:~:text=O%20projeto%20de%20vida%20traz,o%20que%20est%C3%A1%20por%20vir.&text=%E2%80%9CIdealizar%20a%20pr%C3%B3pria%20vida%20%C3%A9,o%20meio%20em%20que%20vive%22. Acesso em: 14 abr. 2021.

BRASIL, Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO/MEC, Brasília, 2020a. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-27-de-outubro-de-2020-285609724. Acesso em: 23 set. 2021.

BRASIL. Parecer CNE/CP N. 14/2020, 10 de julho de 2020. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Brasília, 2020b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pec-g/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/85201-parecer-cp-2020#:~:text=Parecer%20CNE%2FCP%20n%C2%BA%2014,(BNC%2DForma%C3%A7%C3%A3o%20Continuada. Acesso em: 23 set. 2021.

BROOKE, Nigel. O FUTURO DAS POLÍTICAS DE RESPONSABILIZAÇÃO EDUCACIONAL NO BRASIL. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 128, p. 377-401, mai./ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v36n128/v36n128a06.pdf. Acesso em: 10 abr. 2021.

BROOKE, Marilda de Oliveira; SILVA, Leonardo Almeida da. Educação e democracia: Base Nacional Comum Curricular e Novo Ensino Médio sob a ótica de entidades acadêmicas da área educacional. Revista Brasileira de Educação, v. 24, p. 1-23, dez. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782019240047.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016.

DELGADO, Lucília; FERREIRA, Marieta de Moraes. (2013). História do Tempo Presente e Ensino de História. Revista História Hoje, n. 2, v. 4, p. 19-34, abr./jun. 2013. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/viewFile/90/70. Acesso em: 09 abr. 2021.

FOUCAULT, Michel. A governamentalidade. In: FOUCAULT, Michel. 277-293. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1992. p. 277-293.

FOUCAULT, Michel. Du Governement des vivants. (1979-1980). Paris: EHESS; Gallmard; Seuil, 2012.

FOUCAULT, Michel. O Nascimento da Biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FUNDAÇÃO LEMANN. Relatório 2002. Disponível em: http://www.fundacaolemann.org.br/uploads/arquivos/ra_2002.pdf. Acesso em: 21 dez. 2012.

GRIPP, Phillipp, & SILVEIRA, Ada Cristina. A ambivalência discursiva e representacional dos lugares de fala. RALED, v. 21, n. 1, p. 46-61, jan./mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.35956/v.21.n1.2021.p.44-61.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do Eu e Educação. In: Silva, Tomaz Tadeu da. 35-86. O sujeito da Educação: Estudos Foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 35-86.

LOPES, Maura Corcini; ENZWEILER, Deise Andrea. Tendências discursivas sobre aprendizagem no campo pedagógico contemporâneo brasileiro. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 29, n. 20, p. 4-25, jun./ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.29.5624.

NAGASE, Raquel Hissae; AZEVEDO, Mário Luiz Neves de.Política de avaliação e performatividade: gerencialismo, biopoder e controle social. Revista Linhas, v. 22, n. 48, p. 248-266, jan./abr. 2021.

NARODOWSKI, Mariano. Un mundo sin adultos. - 1° ed. - Buenos Aires, Debate, 2016.

PIZOLATI, Audrei Rodrigo da Conceição. A influição do discurso neoliberal na governamentalidade pedagógica no Brasil contemporâneo. Cocar, v. 14, n. 28, p. 521-540 abr./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.31792/rc.v14i28.

PIZOLATI, Audrei Rodrigo da Conceição. A instituição da racionalidade neoliberal nas políticas educacionais brasileiras a partir dos princípios “continuar aprendendo” e “aprender a aprender”. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas/ Education Policy Analysis Archives, Arizona, v. 29, n. 150, p. 1-29, nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.29.6023. Disponível em: https://epaa.asu.edu/ojs/index.php/epaa/article/view/6023. Acesso em: 08 nov. 2021.

PIZLATI, Audrei Rodrigo da Conceição; ALVES, Alexandre, RESPONSABILIZAÇÃO, MERITOCRACIA E DESFILIAÇÃO SOCIAL NO BRASIL. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 58, p. 1-19, jul./set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n58.11137.

SANDEL, Michael. A tirania do mérito: o que aconteceu com o bem-estar comum? Tradução: Bhuvi Libanio. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. Emocionalização, algoritimização e personalização dos itinerários formativos: como operam os dispositivos de customização curricular? Currículo Sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 699-717, set./dez. 2017. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol17iss3articles/silva.pdf. Acesso em: 03 mai. 2021.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. A individualização dos percursos formativos como princípio organizador das políticas curriculares para o Ensino Médio no Brasil. Ensaio: aval. pol. públ. educ., v. 103, n. 17, p. 1-17, 2abr./jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601254.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. REPENSAR A EDUCAÇÃO EM SOCIEDADES PRÉ-FIGURATIVAS: UMA LEITURA PROVOCATIVA. Revista de Educação Pública, Campo Grande, v. 31, n. jan./dez., p. 1-4, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.7316.

VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade e educação. Revista Colombiana de Educación, v. 65, n. 2, p. 19-42, ago./dez. 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4136/413634077002.pdf. Acesso em: 14 mai. 2021.

Published

2022-09-26

How to Cite

PIZOLATI, Audrei Rodrigo. Teacher, teaching and learning in the free-market conjecture. Revista Agenda Política, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 123–138, 2022. DOI: 10.31990/agenda.2022.1.4. Disponível em: https://www.agendapolitica.ufscar.br/index.php/agendapolitica/article/view/659. Acesso em: 30 apr. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.